Ceny Hospodářských novin Visa Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna vyhlašujeme každým rokem již od roku 2009. Prvenství ve výzkumu získává ta banka a pojišťovna, která dokáže nabídnout klientům nejvýhodnější produkty a služby, kvalitně s nimi komunikuje, je pro ně dostupná a současně vykazuje dobré hospodářské výsledky, které svědčí o její stabilitě a přínosu pro majitele (akcionáře).
Projekt má za cíl podpořit rozvoj bankovního a pojišťovacího sektoru, poskytnout veřejnosti ucelený obraz o finančním trhu a pomoci se snadněji orientovat v produktech a službách, které finanční instituce nabízejí.
V rámci ocenění se analyzuje celá řada číselných údajů, které poskytují ucelený obraz o jednotlivých finančních institucích. V žádném okamžiku zde nefiguruje subjektivní hodnocení „panelu odborníků“ či „odborné poroty“. O výsledku tedy rozhodují stovky objektivních dat a ukazatelů.
Potřebná data jsou shromažďována z webových stránek, sazebníků a výročních zpráv. Při hodnocení se zohledňují také vybrané hospodářské ukazatele, které dokládají ekonomické zdraví jednotlivých bank a pojišťoven.
Ve výzkumu hodnotíme retailové banky, které působí na českém trhu na základě platné licence ČNB. Důležitým parametrem pro výběr banky do výzkumu je také členství v České bankovní asociaci. Všechny banky musí mít aktivní webové stránky v českém jazyce a veřejně dostupný sazebník poplatků vedený v české měně.
V kategorii pojišťoven hodnotíme pojišťovny nebo pobočky zahraničních pojišťoven, které působí na českém trhu na základě platné licence ČNB pro životní nebo neživotní pojištění. Důležitým parametrem pro výběr je také členství v České asociaci pojišťoven a dále pak nabídka produktů a služeb pro širokou veřejnost/retail. Pojišťovny musí mít aktivní webové stránky v českém jazyce.
Seznam hodnocených bank v roce 2024
Air Bank, a. s.
Banka CREDITAS a.s. (Max banka a.s.)
Česká spořitelna, a. s. (Stavební spořitelna České spořitelny, a. s.)
Československá obchodní banka, a. s. (ČSOB Stavební spořitelna, a.s., Hypoteční banka, a. s.)
Fio banka, a. s. (za ČR)
Komerční banka, a.s. (Modrá pyramida stavební spořitelna, a. s.)
mBank S.A. (za ČR)
MONETA Money Bank, a. s. (MONETA Stavební Spořitelna a.s.)
Partners Banka, a.s.
Raiffeisenbank, a. s. (Raiffeisen stavební spořitelna, a. s.)
TRINITY BANK a.s.
UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s. (za ČR)
Seznam hodnocených životních pojišťoven v roce 2024
Allianz pojišťovna, a.s.
BNP Paribas Cardif Pojišťovna, a. s.
Česká podnikatelská pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group
ČSOB Pojišťovna, a. s., člen holdingu ČSOB
Generali Česká pojišťovna a.s.
Komerční pojišťovna, a.s.
Kooperativa pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group
NN Životní pojišťovna N.V., pobočka pro Českou republiku NN ŽP
UNIQA pojišťovna, a.s.
Simplea pojišťovna, a.s.
Seznam hodnocených neživotních pojišťoven v roce 2024
Allianz pojišťovna, a.s. ALLIANZ
BNP Paribas Cardif Pojišťovna, a. s.
Colonnade Insurance S.A., organizační složka
Česká podnikatelská pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group
ČSOB Pojišťovna, a. s., člen holdingu ČSOB
Direct pojišťovna, a.s.
ERV Evropská pojišťovna
Generali Česká pojišťovna a.s.
Komerční pojišťovna, a.s.
Kooperativa pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group
Pillow pojišťovna, a. s.
Slavia pojišťovna a.s.
UNIQA pojišťovna, a.s.
Kategorie projektu
Ocenění je vyhlašováno v celkem osmi kategoriích.
Nejlepší banka
Banky jsou hodnoceny na základě desítek kritérií rozdělených do dvou základních oblastí – kritéria klientského pohledu a kritéria akcionářského pohledu.
Na základě kritérií klientského pohledu jsou hodnoceny tyto oblasti: běžný účet, mobilní aplikace, úroveň digitalizace a inovací, spoření, úvěry na bydlení, půjčky a dostupnost pro stávající i nové klienty.
V kritériích akcionářského pohledu jsou hodnoceny rentabilita, nákladovost, tržní podíl v depozitech a úvěrech, LTD.
Nejlepší životní a neživotní pojišťovna
Pojišťovny jsou hodnoceny na základě desítek kritérií rozdělených do dvou základních oblastí – kritéria klientského pohledu a kritéria akcionářského pohledu.
Na základě kritérií klientského pohledu jsou hodnoceny tyto oblasti: poskytované produkty, výše pojistného, základní klientské procesy, srozumitelnost pojištění, nové technologie a digitální služby a dostupnost pro stávající i nové klienty.
V kritériích akcionářského pohledu jsou hodnoceny rentabilita, nákladovost, tržní podíl pojištění, solventnost a Combined ratio.
Klientsky nejpřívětivější banka
Hodnocení bank na základě kritérií klientského pohledu.
Klientsky nejpřívětivější životní a neživotní pojišťovna
Hodnocení pojišťoven na základě kritérií klientského pohledu.
Veřejnost navíc může hlasovat v kategoriích ESG Počin roku v bankovnictví a ESG Počin roku v pojišťovnictví.