Letos již posedmnácté HN vyhlásí vítěze v rámci soutěže Visa Nejlepší banka a Visa Nejlepší pojišťovna roku. V rámci projektu organizujeme také samostatnou soutěžní kategorii, kde o vítězi rozhodujete Vy, naši čtenáři. Jde o nejzajímavější či nejzáslužnější počin roku v bankovní a pojišťovací sféře, který představuje posun v bankách a pojišťovnách na poli inovací, ESG a technologií - ve vztahu ke klientům i celé společnosti. Finanční domy zasílaly v případě zájmu své nominace a redakce HN pak vyhodnotila, zdali splnily podmínky soutěže.
O výhercích rozhodují lidé v hlasování od 18. srpna do 30. září 2025 a to na webu nejbanka.hn.cz. Vítěz je pak zveřejněn společně s celkovými výsledky výzkumu ve speciální listopadové příloze HN.
Pro počin roku v bankovnictví 2025 hlasujte zde »
A pro počin roku v pojišťovnictví 2025 hlasujte zde »
Nominace bank na Počin roku 2025:
Česká spořitelna
Dostupné bydlení
Během roku 2025 začala Česká spořitelna dodávat na trh první hotové byty určené pro dostupné nájemní bydlení pracovníkům ve společensky důležitých profesích. Mezi ty se řadí pracovníci ve zdravotnictví, integrovaných záchranných služeb, učitelé a jiní. Česká spořitelna během tohoto roku počítá s dodáním až jednoho tisíce bytů pro dostupné nájemní bydlení. Banka se také podílela ve spolupráci s Evropskou investiční bankou na možnosti čerpání peněz z Evropské unie pro potřeby výstavby tohoto druhu bydlení.
ČSOB
Digitální podpis hypoteční i zástavní smlouvy
ČSOB Hypoteční banka přinesla na český trh během roku 2024 možnost podepisování hypoteční a zástavní smlouvy kvalifikovaným elektronickým podpisem nejvyšší úrovně. S tímto řešením přišla jako první banka v Česku, klientům přitom umožňuje vyřídit celý hypoteční proces, včetně podpisu smluv, zcela digitálně a bez návštěvy pobočky (tedy například jenom pomocí mobilu). Podpis probíhá jednoduše přes mobilní aplikaci ČSOB Smart klíč a vše se odehrává v zabezpečeném prostředí Hypoteční zóny. I návrh na vklad do katastru nemovitostí za klienta podává banka elektronicky. V ČSOB je během letošního roku digitálně podepsána téměř každá druhá hypotéka a podíl dle vyjádření banky nadále roste.
Komerční banka
Kyberbezpečnost – spojení edukace a technologií
Komerční banka od loňského roku realizuje komplexní kampaň na ochranu klientů a jejich financí, která v sobě spojuje edukaci veřejnosti a technologické inovace. KB v rámci kampaně představuje klientům i široké veřejnosti nejčastější online podvody prostřednictvím „kyberpříšer“, jako jsou Phishingér, Bazarišek, Podfukoshopýr nebo Zprávoun. Každá z těchto postaviček má svůj příběh doplněný o praktické tipy, jak podvody rozpoznat. V mobilní aplikaci KB+ také spustila speciální funkci, jež klientům umožňuje jednoduše ověřit, zda jim skutečně volá bankéř KB. Jen vloni i díky této edukaci a technologiím (a lidskému faktoru) klientům uchránili více než 126 milionů korun.
Moneta Money Bank
Záchranné tlačítko na okamžité zablokování účtů a karet v digitálním bankovnictví
Moneta Money Bank letos zavedla novou bezpečnostní funkci, která klientům umožňuje jediným tlačítkem v internetovém a mobilním bankovnictví okamžitě zablokovat všechny své účty i platební karty v případě podezření na jejich ohrožení. Tato funkce reaguje na rostoucí počet kyberpodvodů, kde je rozhodující každá minuta, než dojde k neoprávněným transakcím. Po aktivaci tzv. záchranného tlačítka banka klienta obratem kontaktuje, ověří situaci a společně s ním podnikne kroky k zajištění jeho finančních prostředků.
Raiffeisenbank
AI Portál
V září 2024 Raiffeisenbank spustila AI Portál poskytující neomezený přístup k nástrojům generativní umělé inteligence zaměstnancům. Od začátku roku 2025 AI portál aktivně využívá naprostá většina zaměstnanců Raiffeisenbank ve své denní práci. AI Portál umožňuje přístup k implementaci umělé inteligence, který se zaměřuje na zjednodušení, usnadnění a maximalizaci jejího praktického využití i v prostředí s vysokou citlivostí dat. Cílem projektu je otevřít všem zaměstnancům nejmodernější nástroje umělé inteligence a pomoci jim přirozenou, nenásilnou, bezpečnou cestou k rychlé adaptaci na éru umělé inteligence.
Nominace pojišťoven na Počin roku 2025:
BNP Paribas Cardif Pojišťovna
AI řešení pojistných událostí – automatické vyhodnocování
BNP Paribas Cardif Pojišťovna využívá sofistikovaný model strojového učení pro vyhodnocování pojistných událostí týkajících se rizika pracovní neschopnosti. Tento model výrazně zrychluje zpracování žádostí zaslaných klienty. Po nahlášení události mají likvidátoři okamžitě k dispozici doporučení modelu, což umožňuje zkrátit dobu rozhodování z průměrných 25 dnů na pouhý jeden den. Díky tomu pojišťovna poskytuje klientům rychlejší a efektivnější služby.
ČSOB Pojišťovna
Pojištění majetku Náš domov
ČSOB Pojišťovna letos v červnu představila vylepšené pojištění majetku Náš domov, které přináší vyšší limity krytí, nové asistenční služby a prvky reflektující moderní potřeby domácností. Novinkou je připojištění právní ochrany (např. sousedské spory), pojištění kola i v zahraničí, IT asistence, desetiletá záruka na spotřebiče či servis fotovoltaiky a klimatizací. Produkt podporuje udržitelnost, snižování energetické náročnosti budov a lepší ochranu před škodami způsobenými klimatickými změnami.
Direct pojišťovna
Pojištění mazlíčků bez limitu
V letošním roce Direct pojišťovna uvedla na trh novinku – pojištění domácích mazlíčků, které přináší benefit bezlimitního plnění. Direct pojišťovna dokáže uhradit výlohy v jakékoliv výši za léčbu, operaci, hospitalizaci i léky. Klient se na nákladech podílí pouze sjednanou spoluúčastí (ve výši 10 procent, minimálně jeden tisíc korun), zbytek jde vždy na vrub pojišťovny. Pojištění tak dává majitelům jistotu, že jejich zvíře dostane tu nejlepší možnou péči bez ohledu na výši nákladů, a to včetně specializovaných zákroků či dlouhodobé léčby.
Generali Česká pojišťovna
Průvodce při autonehodě v aplikaci Moje Generali
Generali Česká pojišťovna jako první v Česku umožnila plně online vyplnění nehodového formuláře přímo v mobilní aplikaci Moje Generali. Nový modul nabízí průvodce nehodou a automaticky doplňuje data z pojistné smlouvy, což výrazně zrychluje proces. Uživatelé vybírají z přednastavených možností, přidávají fotografie a polohu podle GPS, takže odpadá nutnost ručních nákresů. Digitální formulář ve formátu PDF je akceptován všemi členy České asociace pojišťoven.
Komerční pojišťovna
Dlouhodobé cestovní pojištění a pojištění platebních karet a osobních věcí
Komerční pojišťovna uvedla Prémiové dlouhodobé cestovní pojištění v rámci Extra služby Premium pro klienty Komerční banky. Produkt nabízí široké krytí pro celou rodinu, včetně manželů, dětí i vnoučat, a platí jak v zahraničí, tak i v Česku. Výjimečné jsou vysoké limity na storno cesty či odcizení zavazadel, krytí náročných sportů a právní pomoc při nehodě. Součástí balíčku je i pojištění platebních karet a osobních věcí s krytím až do 150 tisíc korun. Prémiové pojištění klade důraz na komfort a bezpečí klientů.
Kooperativa (dceřiná nezisková společnost Platforma VIZE 0)
Vyprošťovák
Platforma VIZE 0 aktivně zapojuje studenty do hledání inovativních řešení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích. Mezi úspěšné nápady patří projekt Pomoc nablízku od Elišky Kuncové z Technické univerzity Ostrava, který získal druhé místo v soutěži platformy. Ve spolupráci s odborníky byl vyvinut speciální balíček určený k rychlé pomoci při vážných dopravních nehodách. Tento balíček usnadňuje vyproštění zraněných a poskytování první pomoci ještě před příjezdem záchranářů. Projekt má pozitivní ohlasy a plánuje se jeho širší nasazení v praxi.
NN Životní pojišťovna
Řešení pojistných události s podporou AI
NN Životní pojišťovna v letošním roce začala systematicky využívat AI při řešení pojistných událostí v životním pojištění. Díky automatizaci celého procesu od nahlášení až po výplatu získávají klienti výrazně rychlejší vyřízení svých případů. AI zároveň zvyšuje přesnost a transparentnost rozhodnutí, protože dokáže v reálném čase analyzovat rozsáhlá data – zdravotní dokumentaci, lékařské zprávy, interní informace pojišťovny i externí dokumenty státní správy.
Pillow pojišťovna
Kilometry pro Slovensko
Pillow v roce 2024 spustila produkt vytvořený týmem v Česku s názvem Kilometry pro Slovensko určený speciálně pro tamní trh. V rámci něho začala bez nutnosti zakládat pobočku na Slovensku nabízet na tamním trhu pojištění vozidel s cenou dle ujetých kilometrů. Díky digitálnímu přístupu a využití AI lokalizoval stávající tým produkt i provozní systém pro slovenský trh za zhruba čtyři měsíce. Zájem řidičů předčil očekávání pojišťovny – pojištěno je již přes 35 tisíc vozidel a podíl roste tempem jedno procento ročně.
Uniqa
První pomoc pro duševní zdraví
Uniqa ve spolupráci s Ligou za duševné zdravie přinesla do Česka a na Slovensko program První pomoc pro duševní zdraví vycházející z mezinárodní metodiky Mental Health First Aid. Pojišťovna vytvořila jeho lokální verzi a v roce 2024 proškolila na čtyřicet odborníků i zaměstnanců a nabídla program i dalším firmám v regionu. Pro veřejnost pak spustila bezplatné online kurzy. Školení je dobrovolné, hrazené firmou a probíhá v pracovní době; účastníci se učí rozpoznat duševní krizi a bezpečně nabídnout pomoc. Projekt reaguje na rostoucí výskyt stresu, úzkostí a dalších potíží, nedostatek odborné péče nebo na to, že se o duševním zdraví na pracovištích stále mluví málo. Letos Uniqa míří ke stovce proškolených a certifikovaných poskytovatelů.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist